Wonderwerp 1 – Uit de energiepraktijk

Quote

energystrings

💫🙏🏽 Donderdag = Wonderdag 🙏🏽 Uit de energiepraktijk BLOG 1…🙏🏽💫

Tijdens een sessie waren we een onderzoek aan het doen. Onderzoek in de #Akasha naar een vraag over de relatie met een ouder. 

Het was een mooie en diepe trance van waaruit we werkten, de setting klopte. 

We hebben een symbool opgehaald, doorgekregen, vertaald naar de huidige tijd en we begonnen het symbool te ontleden en te plaatsen. 

Het leek wel alsof we door de brinta aan het zwemmen waren. Zo stroperig en klef kwamen de woorden en de duiding. 

Na 5 minuten geploeter zei ik: het klopt niet. 

Dit werkt zo niet. Het kost veel te veel moeite. Daar kwam bij dat we er echt geen chocola van konden bakken. De beeldentaal sloeg letterlijk nergens op. Alsof #badeendjes het #orakel-van-Delphi te woord stonden. Kortom: #wartaal.

We hebben de sessie afgesloten. En ik ben gaan nadenken. En terug zoeken. Heb het format nagelopen over deze techniek. Ben de boeken weer ingedoken. En het was interessant wat ik vond. 

"Een wetmatigheid in energieland is dat je ‘één vader en een moeder’ hebt. En daarin zat de sleutel om eruit te komen."

Wat was er gebeurd?

We hadden een verwarrende vraag gesteld. Een niet zuivere, onduidelijke vraag. 

De client is een geadopteerd kind. We wilden een vraag stellen over ‘de vader’. En daar ging het mis. De naam die we gebruikten was namelijk de naam van de #adoptievader. En dat klopt ‘energetisch’ niet. 

We hebben de sessie opnieuw gedaan, ditmaal met een zuivere, correcte vraag. En daarmee waren de beelden opeens wel helder en te duiden. 

Wat ik hieruit geleerd heb, is dat in deze tijd, de tijd waarin ouderschap op zo verschillende wijze verkregen en ingevuld wordt - denk aan alle mogelijkheden van IVF, aan samengestelde gezinnen, aan adoptie en pleegouderschap - juist deze ‚energetische’ wetmatigheid geldig blijft. 

Deze sessie en specifiek dit voorval heeft een aantal vragen voor me opgehelderd die ik eerder al had over dit onderwerp: #adoptie en #energiewerk.

Hoe zit het energetisch met informatie opvragen van ouders die je nooit gezien hebt? In de #Akasha archieven bijvoorbeeld?  

En maakt het #adoptieproces dat je energetisch als #adoptiekind ook aan je ouders aan-haakt? En is die #energieverbinding anders dan bij de biologische ouders? Kan ik dat zien en voelen - toont zich dat anders in het energieveld? 

Ik heb een #energetisch zeer begaafde vriendin die een pleegkind aannam. Ze vertelde me dat het kind 9 maanden bij haar in bed gekropen was in de periode dat haar #pleegdochter bij haar introk. Ze voelde op die manier een ‘navelstreng’ groeien. Een diepe, mooie, zuivere verbinding tussen #pleegmoeder en #pleegkind. 

Energieverbindingen tussen mensen kunnen ontstaan, groeien, verstevigen en zorgen voor diepe emotionele verbintenissen. 

Energieverbindingen kunnen ook verbreken, belemmeren, storen en gevoelens van onrust brengen. 

Voor nu is het belangrijk geweest voor mij om te zien dat de energieverbinding op biologisch vlak een ‘Given’ is. Een gegeven wat er gewoon is en waar je niet aan kan tornen. Je komt op aarde via één moeder en één vader. Hoe je het ook went of keert en langs welke weg dat ook gebeurd.

Dat kan pijnlijk en confronterend zijn. Ja. Zeker. 

Maar net als dat we allemaal ook dood gaan, geeft het mij persoonlijk ook een rustig gevoel. Daarin zijn we als mensen gelukkig over één kam te scheren.

En als #energetischcoach en #energystylist was deze ontdekking bijzonder waardevol. 

Wanneer je als kind liefdevol #geadopteerd wordt of opgenomen word als #pleegkind in een gezin, dan kunnen er prachtige energieverbindingen ontstaan. Ze tonen beiden anders in het energieveld. 

En wanneer je ze wilt onderzoeken, is het belangrijk om de vragen die je hierover hebt zuiver te stellen. 

Fijne schone Wonderdag!

Energiekoorden als kunstwerk

Share This:

Three energy skills, every teacher should master

Quote

Three energy skills, every teacher should master

Tada! Here they are! 

  1. Getting energy back from a person, group, event and / or room
  2. Set energetic boundaries
  3. Recharge your own battery within 5 minutes

Well it won’t surprise you but both all of these #energyskills are part of the same energetic principle: being able to feel, isolate and send / split energies in what belongs to you, and what not. In this article I will explain them a bit further.

1. Getting energy back Example. 

A student writes a horrible grade. And you feel sorry. You just sense the effort and input the student gave, to get this subject going. And you know this grade will have consequences, since it’s an exam. 

 

So what is it? Your worry? Or the students?

Who is the owner of the problem?

Energetically this one will be blurry. Y o u r feelings and intentions, are mixed up with the students. Your #empathic_feeling  will resonate with the emotions of the student. The #worries  from the student are becoming part of you. And bam: there you have it, #energy_leek . It takes your energy, you will feel it, you will feel exhausted.

From Kiasu Parents

2. Energetic boundaries Another example. 

You’re clearing your #classroom , trying to pack your stuff. You feel like there is a zillion loose ends and you cannot seem to get the grip of yourself. All is going really slow, you seem not te be able to speed up your going. The energy feels like mud. Sticky. No fresh air. It like you can’t finish up at all, like you’re stick there forever.

Now let’s assume: your students were all over the place today. There was #lack_of_focus , or #concentration , It was just one of these lessons with #low_energy , you needed to #entertain  and you did what you could. 

You pepped them up. You cheered them up. You didn’t maintain your boundaries and gave all you’ve got. And: bam  - #energy_leek . Your energy is gone. It feels like ‘down the drain’. And your students? All refreshed and energized.

This example has to do with #setting_energetic_boundaries . In making clear what you are willing to give in a situation and what you allow to flow towards your students from your own, individual energy resources. And let me be clear right away: setting boundaries has nothing to do with not being friendly or empathic. It has to do in what you allow to let flow away from your side. 

The trick is to learn how te set these #boundaries , how to maintain them and at the same time learn how to get your #energy_back  from the event and or situation where you gave to much. 

Chaos in a classroom, even positive vibed one can drain youre energy

3. Recharge your battery in 5 minutes

This one is a bit funny. Since we are teachers - you have a zillion tons of brain brakers and energisers in your pocket for games with your students, right? 

Well, they serve the same purpose as recharging. Making sure that you have a break form what you’re doing and that you make the energy flow more steady and refreshing.

By #energetic_recharging , I think of literally that: fill up your little tank and make sure you can continue more refreshes and ft than you were before. There are energy meditations and mindful tricks for this. 

recharge your batteries!

From #Mindfull   &  #Energyleek to #Mindful  & #Energetic 

#energywork  and learning #energy_skills  to #master_your_energy , are excellent #tools  to keep yourself working in a balanced way. In the dynamic environment of schools, with students and parents aside and you as a teacher in all those different roles, we are pretty vulnerable to lose ourselves. Whether it be in connection to the parents the school staff, your direct bosses or the ones on the side, you will need to manage yourself there somehow. So yes, being a teacher serves us with overwhelming challenges. And it is inherit to the teacher to be empathic and understanding. I know since I am one of them for more than 25 years.  We want our students to get the best out of them. And we want to be the coaches who see them for what they really are. 

The skills I think you should master as a teacher then, are exactly these: 

  • Learn to get energy back from events / (person(s)  / location(s) - which have passe already
  • Learn to set energetic boundaries
  • Learn to recharge your battery in 5 minutes time. 

If you’re interested in this #energyskills : Here is my free course you can learn these 3 basic principles: Feel, Isolate, Send: here is the link. 

If you’re interested in an online workshop on this matter, email me. 

If you’re interested in learning this at school, with colleagues, up to groups of max 12 persons in Singapore you can email me for more details. 

mindfull versus mindfull

Share This:

Energy in teaching is like…

Quote

...Chocolate to Espresso: A GREAT combo!

Reiki Workshop Singapore
Capoeira Kids Singapore class
Small Kids - Big Fun
Workshop Energy Danspiratie
Teaching Musical Class

I’ve been a teacher for more then 25 years. And I still teach a wide range of subjects: languages, music, vocal coaching, art and energiestyling, capoeira, reiki and energywork. And last but not least, my audience is vast as well! From the age of 3 years old up to adults 🙂

From a marketing perspective a real nightmare: because what’s your niche? 

How many times marketing lovers and professionals told me: focus.  Create a niche where you start with. 

But; what if that’s just not me? What if your talent is multi and diverse and has facets like a gemstone with different shapes and sides?

Still the gem has one core, even if it shows in all variety of itself when light is shining on it. 

And for me the core of all activities and educational projects I go along with its - you’ve guessed that - energywork!

So what does that look like then? Energywork In a language lesson for instance? 

Let me show you some examples. 

The students come into the class. I check in on them and I feel their energy. Are they energetic? Are they tired? Do they need excitement and enthusiasm? Or Calm and soothing energy? Or focus? That’s my starting point. And from there I adapt my routines and class management to the need of that group. 

So: is enthusiasm and excitement needed? I will put my energy into the working space by making jokes, entertaining style of teaching, by grabbing them energetically and make them cheer and laugh. And: in using the educational techniques and skills I’ve developed and learned by my teacher training. 

For a language lesson that would mean in these examples: 

  • Tell a joke
  • Mimic a story
  • Find an online comic
  • Show a crazy TikTok
  • Share a YouTube
  • Do a crazy moving game,
  • Create a minidance etc...

But what if calming energy needed? And focus?

Then I will make my energy field  smaller by moving less, sitting down at the desk, talk softer and make sure that the energy in the classroom is grounded and safe. 

This works in a lively class like capoeira as well. My capoeira school- Capoeira Kids Singapore, Açao Quilombo, run by May Ooi, was invited to the Rainbow 🌈 Centre in Singapore for an introduction class. This school and institution is specialised in all kinds of needs form children with disabilities (mental, physical or both).

It was amazing how these students - some with cerebral palsy and some also equipped with different features of ASD, reacted to the challenges and moves we offered them. It was incredible and magical to see how they opened up to us, the capoeira  crew,  as a team. What I did mostly was guarding the safety by managing the energy field. Checking in where needed with the students, move a bit to another side if I see that the training field is leaking from the build up community vibe. Put energy in, by connecting with eye contact to students, stand next to them if needed when they are doing a exercise. The Amazonas Roda, the big circle where we played ‘animal moves style’ of capoeira with them, was a challenging, energetic, safe and exciting energy field for them. Guarded by me, but also by the whole capoeira team - with Master Sensai May. Don’t forget - here are martial art warriors at work, they now how to handle energy! 

For a music class I would rather start with a grounding exercise with breathing techniques. A warming up in combination with a body scan for instance.  

For a capoeira class for small kids a focus oriented game with hands, toes and copy paste in movements. 

For languages? A mini first question or interview that gives 2 minutes of calmth and focus to start the class. Connected with an fidget to play with. 

All these examples are taken from the start in the lesson.

So what will happen at the end? Or if something changes? Or a student misbehaves? Well, I tap into the energy of the group again and adapt accordingly to what is needed. 

Maybe another blog soon on more examples and energy exercises for teachers in class!

Lernen 

ist

der Sinn

des Lebens....

Share This:

PUBERS EN ENERGIEWERK – ONZIN? DOEN?

Quote

Ik heb inmiddels een glansrijke carrière achter de rug als ‘jonge kinderen’ – moeder en bij ons heeft dat geweldige fenomeen ‘Puberteit’ toegeslagen.

 

We zitten in de begin fase maar #moodswings en #stemmingswisselingen zorgen voor kleurrijke schakeringen in de energielevels van de dag!Als #energiestylist heb ik natuurlijk een gevarieerde #energietoolbox. Je zou verwachten dat een en ander toch ook toepasbaar is in deze situatie? Ja, maar wellicht op geheel andere wijze dan je zou denken. We weten inmiddels allemaal wel dat de ontwikkelingen in het #puberbrein een spannende en enerverende persoonsontwikkeling teweeg brengen, dat de balans tussen emoties en ratio behoorlijk de kluts kwijt zijn, dat we met impulsieve acties te maken krijgen. Ik ga 6 tips delen. 3 voor de jonge aanstormende talent-adolescenten en drie voor de ouders 😉 Krijgt iedereen een deel. Ik maak het lekker concreet: een fysieke, een emotionele en een mind / spirituele oefening voor allen. 

Voor onze adolescenten

  • Fysiek: douchen! Niet enkel is de olfactorische bevrediging voor de ouder al een genot op zich, letterlijk ‘afspoelen’ wat je niet meer nodig hebt is lavend. Ik weet het, ze zijn dol op hun zelfgeproduceerde geurtjes en snotsigheden, maar het helpt wel. Water werkt, water reinigt, water helpt om de doorbloeding te stimuleren en het masseert zacht het lymfatische systeem. 
  • Emotioneel: chill tijd. Digitaal ja. Om af te koelen en stoom af te blazen. En om een eigen bubbel te creëren waarin je even veilig bent. Geen druk, geen eisen, nix hoeven.
  • Mind / Spiritueel: een goed slaapritueel, waarbij rust en kalmte prettig is. Wat daarbij kan helpen is om het hoofd ‘uit te kammen’. Je kamt met je handen zacht langs de haar rand en over de oren. Dan beweeg je in hele zachte, strokende bewegingen naar buiten toe. Deze oefening helpt om in een diepe ontspanning te komen.  En: wanneer JIJ dit m a g doen bij je liefdevolle spruit, dan heb je ook een bonding moment!  

Voor onze ouders

  • Fysiek: Sporten. Regulier en genoeg! Bewegen op welke manier dan ook, zodat alle residue en reststoffen van stress afgevoerd worden. Lopen, rennen, dansen, fietsen, maakt niet uit. Tien keer de trap op en af met een wasmand kan ook, of 100 x bukken om alle slingerende schoolspullen op te rapen 😉
  • Emotioneel: probeer de buien niet persoonlijk te nemen. Dat doe je door  u i t te ademen als een stortvloed aan ‘jullie-zijn-de-stomste-ouders-ever’ op je af komt. Je creëert ruimte door te ademen. In je hoofd, in je emotionele beleving, in je zijn. De ademruimte helpt je ook, te beslissen of je de confrontatie aan moet gaan, of een Time Out in te zetten. In beide gevallen is #humor gebruiken reddend: het klaart de lucht, het ventileert en maakt dat de energie weer luchtig is. 
  • Mind / Spiritueel: doe dagelijks één mindfuloefening. De eenvoudigste vind ik is om drie minuten stil te zijn, zet je timer, en doe helemaal niets behalve ademen. Je kunt ook een kleine, mini meditatie doen – Ik heb er meerdere op InsightTimer gezet. Speciaal voor de kort en krachtig.   

Hoe zit het dan met spirituele coaching voor kinderen en adolescenten? 

Dat is de bron geweest die me het energiewerk überhaupt in bracht 😉 Ik denk dat je heel veel kunt door in je zijn en wezen bewust met energie om te gaan. En ik geef al meer dan 25 jaar les op ‘energieke’ wijze. 

Mijn lessen zitten boordevol energiewerk. Ik noem het alleen niet zo. De verpakking is steeds muziek, taal, drama, poëzie, projecten, kunst….

Dus ook op een reguliere school drama les van mij, heeft te maken met energie. Met mijn energie, maar ook met de energie van de kinderen / studenten, individueel en als groep.

Hoe vertaalt zich dat dan in lessen?

Daar ga ik een nieuwe blog over schrijven. 

Energieke Groet!

Carola  – EnergieStylist

Share This:

Bescherming en het Boze Oog…

Quote

Bescherming en het boze oog... 

De beste ideeën voor blogs, komen echt van je cliënten. Neem deze vraag nou: 

“Ik bid, ik vraag om bescherming, ik ervaar ontroering als het goed gaat, en dan pats, gebeurd er weer iets waardoor mijn geluk verstoord wordt.” 

Hier lopen een aantal dingen door elkaar. Even op een rijtje.

Bescherming

Je bent altijd beschermd door je lichtwezens en helpers. Beschermengelen of Entiteiten, Gidsen, Totems, geef het een naam (ze zijn allemaal verschillend, maar voor nu maakt dat even niet uit). Ik denk dat het mooiste verhaal hierover is, dat een man aan God vraagt waar hij was toen het hem het slechtste ging in zijn leven. Hij ziet zijn leven als een voetspoor, en daar waar het hem enorm slecht gaat, ziet hij maar één spoor. “God, waar was U?“ - Het antwoord: ‘Ik heb je destijds gedragen…’

Ik denk dat dit antwoord de waarheid in zich draagt. Hoe slechter het ons gaat, hoe slechter we de hulp kunnen ervaren en accepteren die om en in ons is. 

In minder magische beelden, eenvoudiger gezegd: als het R*k met je gaat, wil je geen hulp. Ook niet erover horen en zeker niet aanvaarden. 

Dat wil je pas, wanneer je een demon overwonnen hebt, door hem in de ogen te kijken en te erkennen dat je hulp nodig hebt. 

En in sommige  momenten weet ik het gewoon óók niet. Ik weet niet hoe het is als je als gevangene in een strafkamp weet, dat je binnen drie minuten afgemaakt wordt omdat je voorgangers dat ook zo overkomt. (Of hoe het met bescherming zit bij een slacht schietpartij zoals in Texas vorige week. )

Dit vreselijke voorbeeld kreeg ik van mijn briljante Nederlands leraar als denkopdracht mee. “Waar is God dan?’. Je stuit hiermee op een oud filosofisch vraagstuk, namelijk dat van het leiden. En het waarom van het leiden. 

Nu terug naar die bescherming. Ja, je kunt de connectie met je beschermers versterken. Ja je kunt je levensgidsen ontmoeten. Ja, je kunt leren om met de Entiteiten te communiceren. 

En het leven maakt dat je moed en lef nodig hebt. En vertrouwen. Om verder te komen op je levenspad. En daar horen hobbels en valkuilen bij. 

Het Boze Oog

Ik ken het uit het mediterrane gebied: zo een blauw oog, van glas of keramiek, met een heldere, transparante kleurstelling. In het Turks heet het het Nazar Amulet. Het is een veel gewild toeristisch hebbeding, je ziet ze overal in de mediterrane landen. 

Het is een cultureel gegeven, oudste gebruiken gaan tot de Grieken en Romeinen, Mesopotamië. Ik weet er het fijne niet van, je kunt het Boze Oog 🧿 over je afroepen, met name hoogmoed en schoonheid lenen zich om het kwaad binnen te laten. En alles wat met pech en ongeluk te maken heeft, wordt eraan toegeschreven. 

Ik ziet dit als een cultureel fenomeen, niet zozeer als een energetisch fenomeen. Even voor de helderheid: ja, er zijn manieren om energetisch kwaad te berokkenen. Ik heb ermee te maken in mijn praktijk, keer het kwaad dan ‘om’. 

Een verwante, dergelijke vraag die steevast terugkomt in mijn reiki lessen: of je niet zo machtig wordt dat je er kwaad mee kàn. Op die vraag volgt eensluidend, groots en helder NEE. Reiki is totaal ongeschikt om negatiefs mee te doen. Reiki is wel totaal geschikt om kwaad mee te keren en om te draaien en geniet te doen. Gelukkig 🍀 

Share This:

Oren, horen en luisteren – een energetische benadering

Quote

‘WIL JE ECHT WETEN WAT IEMAND JE TE ZEGGEN HEEFT, LUISTER DAN NAAR WAT HIJ NIET ZEGT.’

KAHLIL GIBRAN

Als dochter van een taalwetenschapper heb ik al vrij vroeg meegekregen dat de drie-eenheid aambeeld stijgbeugel en hamer, bijzondere kenmerken waren van de timmermanskast, maar vooral van dat prachtige orgaan waar ik het over wil hebben vandaag; het oor!

https://www.asz.nl/folders/stapedotomie_794/stapedotomie-stijgbeugeloperatie.pdf

Snotneus en oorpijn

Ik ben altijd een echt orenkind geweest. Met oorpijn en nog meer oorpijn. Niet kunnen zwemmen in de vreselijke november koude in de Nederlandse Sportfondsenbaden, want na de zwemles: je raadt het al: oorpijn. Ik ging van verkoudheid naar verkoudheid en vooral: verstopte oren! Eeuwig lang en tot in den treure. Ik ben van de generatie van de discussie wel/niet buisjes – niet heeft het bij ons thuis gewonnen –  en zo kreeg ik iedere keer weer te horen: ‘Groei je over heen!’, ‘Komt wel goed.’, ‘Je hebt gewoon smalle buisjes van Eustachius.’ 

Gehoorapparaat….Een nachtmerrie

Dat ik droomde van afgrijselijke gehoorapparaten, omdat mijn oren net niet goed deden, heb ik nooit iemand verteld, het was wel zo. Het leek me mijn grootste nachtmerrie. Dus heb ik tijdens mijn gehele schoolcarrière van november tot maart – in het mega snotseizoen – op het puntje van mijn stoel gezeten om de gesprekken goed op te kunnen vangen. Laat ik in het vrije school onderwijs groot geworden zijn, wat nogal auditief van insteek is: alle klassikale stof wordt verteld, en daar maak je een eigen periodeschrift van thuis – het was een feest. 

Niet kunnen horen als trigger om te readen

Mijn nieuwsgierige aard en leergierigheid maakten dat ik niets wilde missen dus ben ik met elfenoren op de punt van mijn stoel gaan zitten, heb me vreselijk hard geconcentreerd en ben in wat de psychologie nu ‘hyperfocus’ noemt stand, gaan meedoen en schrijven. Op energetisch vlak zou je ook kunnen zeggen dat ik mezelf heb leren ‘readen’ – lezen van de informatie die je niet kunt horen of zien, tussen de regels doorlezen en kijken en luisteren, onze taal zit vol met vergelijkingen hiervoor. Dat lukte, tegen de hoge prijs dat het enorm vermoeiend is, wat weer maakt dat je weer verkouden blijft etc etc. Vicieus cirkeltje. 

Oren op fysiek, emotioneel en spiritueel vlak

In de opleiding tot Reikimaster en Master Energietherapie, ben ik de geschiedenis van mijn oren tegengekomen in al haar facetten: fysiek, emotioneel en spiritueel. En tijdens een ‘oorhealing’ die ik deed, bedacht ik dat het een goed idee is om eens een en ander op te schrijven over dit prachtige, mooie, magische en enorm belangrijke orgaan wat altijd aan staat. 

Oren kun je niet uitzetten…

Daarmee hebben we al een kerngegeven te pakken, dat kenmerkend is. We kunnen onze oren niet uitzetten. Je kunt je ogen dichtdoen, je neus dichtknijpen, je lichaam met de huid erop terugtrekken door te bewegen, je mond sluiten, maar je oren; daar kan je vingers in stoppen of oortjes of ohropax, het helpt allemaal nix. Als het knalt, dan hoor je dat. 

Aangezien alles in ons universum trilt beweegt en gezellig informatie via die trillingen verspreid door energie, Panta Rhei, het mooie oude Griekse gezegde vertelde het al: krijgen je oren dus de hele dag informatie binnen. Die hoor je, of je wil of niet. 

OOR-deel

In het oor worden deze frequenties en de meegevoerde energieke informatie omgevormd, gefilterd en doorgegeven naar ons brein waar we beelden, muziek, begrip en taal kunnen analyseren zodat het een mening heeft voor ons. Het oor krijgt informatie binnen, daarna vormen we ons OOR-deel. In de oorspronkelijke betekenis van het woord natuurlijk, maar ook in de zin hoe ik het accent laat zien op hoe ik het schreef net. 

Horen en luisteren

Op diezelfde vrije school die ik al noemde hadden we het vak Euritmie, via je lichaam klanken en taal en musische informatie omzetten in een beeldentaal met het lichaam. Het is geloof ik het meest gehate vak op de school, maar ik vond het geweldig! Ik hield van de muziek, ik vond het een uitdaging om de bewegingen goed te doen, te verbeelden en de ruimte goed in te nemen met je lijf. Ik hield van de ritmiek, de symbolen en het lopen van de intervallen. Ik heb natuurlijk ook vanaf mijn 3e jaar piano gespeeld, dus dat zal meegeholpen hebben. De meester die we voor dit vak hadden, heeft mij het verschil tussen horen en luisteren als volgt weten uit te leggen: horen doe je altijd. Luisteren doe je met aandacht, dus met denken aan wat je hoort en dan open staan voor de informatie die binnen komt. 

Klankvoorbeeld en taal leren door te luisteren

Luistervaardigheid is een specifiek onderdeel binnen het aanleren van een taal, daar gaat het om te herkennen wat de zinnen zijn, hoe de woorden in het ritme van de taal vallen. Ik kan weerom mezelf als voorbeeld noemen. 8 jaar gelden heb ik Braziliaans Portugees geleerd, om me in Rio de Janeiro verstaanbaar te kunnen maken. We gingen namelijk met het gezin op exact avontuur. Super tof. Allen merkte ik dat de taal geen haakjes had met wat ik aan andere talen al kende en wist – Duits, Nederlands, Engels, Frans, Spaans en flink wat woorden Italiaans – omdat ik geen klankvoorbeeld had. 

Klankbeeld

Ik ben toen met luisteren naar de radio verder gekomen, gewoon door mijn oren open te zetten en uren naar de DJ’s te luisteren. Het hielp. Ik heb daar de luistervaardigheid ingezet, om een Braziliaans-Portugees klankbeeld te kunnen vormen. Klankbeeld: ik leg het altijd zo uit. Wanneer je in het Britse engels wilt spreken, denk dan aan Fawlty Towers, maak van jezelf een van de figuren en spreek nu zoals een van hen uit, wat je wilde zeggen. Stap in de energie, de syntax en het ritme van die taal. Mensen die dialect tot in de finesses beheersen kunnen dat ook. En dan ook nog erin switchen. Ik kan het ook met Nederlands praten met een Duits accent. Of Duits met een Nederlands. Erg grappig….Maar, terug naar het Braziliaans-Portugees.

Daarna ging het makkelijk, het is een taal die sterk gerelateerd is aan Spaans en Italiaans, het lukte om de verbindingen te zien tussen de talen. Mijn binnenwereld, mijn kennis en klankbeelden van de andere talen begonnen samen te werken met de nieuwe informatie. En als je daar nog bij vertelt dat de Braziliaans-Portugees sprekende lieverds in Rio de Janeiro ook nog eens heel erg je best doen om je te horen en lezen (readen), je daar mee helpen om de taal machtig te worden, dan heb je alle cirkels weer rond. 

Klankbeeld – Bach

Het ongehoorde horen

De communicatiewetenschap vertelt ons dat informatie via een zender naar een ontvanger gaat en dat geld natuurlijk absoluut voor informatie die via woorden binnenkomt. 

Maar hoe zit het met die andere informatie? Dat stuk wat geen ‘woord’ of muziekstuk wordt? Klankspectra zijn immens, weten we, lang niet alles kunnen we horen…  (Onze rug is trouwens ook een ontvanger voor frequenties, denk aan de beroemde ogen die je in je rug voelt prikken.) 

Wanneer je een gevoelig oormens bent, zou het zomaar kunnen zijn dat je helderhorend bent. Net zoals mensen in staat zijn om te kunnen zien wat er niet is voor de gewone leek, kunnen veel mensen informatie vissen uit het niet-gesprokene. In de woorden van Kahlil Gibran: ‘Wil je echt weten wat iemand je te zeggen heeft, luister dan naar wat hij niet zegt.’ 

Ik heb overigens heel veel mensen leren kennen die in een ‘luisterend’ vak zitten, die wat mij betreft hieraan voldoen, al zouden ze dat zelf wellicht niet zo bestempelen. Ik ken veel coaches, psychologen, diplomaten, docenten en healers, die het luisteren tot kunst hebben verheven en daarmee prachtig werk verrichten. 

Vermoeide oren

Wat kan je nou doen, wanneer je zelf merkt dat je vermoeide elfenoren hebt, van al die prachtige gesprekken die je gevoerd hebt en informatie die je opgenomen hebt. 

Bijvoorbeeld in de setting van een klas, met 30 kinderen. 

Of in een theaterrepetitie? 

Of in een Womancirkel? 

Of in een ingewikkeld en moeilijk gesprek, waar emoties aan te pas kwamen?

Stel dat je er net achter komt dat je zulke fijne speciale oren hebt, hoe kan je ze dan een beetje ontzien? Ontlasten? 

Filters op de oren – energetisch

Ik heb een paar maal in healingen meegemaakt dat oren energetische filters hebben aangemaakt. Het ziet er in energieland dan net uit alsof je een dikke koptelefoon ophebt, van een wit, doorzichtig ragfijn spinnenweb.  Deze filters kun je uitkammen om zo het oorchakra – ja in de oren zit er óók een – ruimte te geven om niet alleen informatie op te nemen, maar ook verhalen weer los te kunnen laten. De informatie die een ander je toevertrouwde in een coaching-sessie, wat je hebt gehoord onderweg…Wat niet van jou is, mag je loslaten en teruggeven aan het alwetende veld.

Gaming koptelefoon

Ontzien en onthoren kan niet

Net zoals dat je niet kunt ‘ontzien’ kan je ook niet ‘onthoren’.  Denk maar aan het kind dat het geheim van Sinterklaas ontdekt. Omdat het dat hoorde. Of denk aan de uitdrukking: niet geschikt voor kleine oren. Eens gehoorde informatie kan een blijvende verandering teweeg brengen. En daarin zit een fantastische kans. Daardoor kunnen wij elkaar in taal begrijpen. Ook is het mogelijk om door dat zelfde begrip te snappen wat van en voor jou is in een boodschap en net zo belangrijk: wat niet. 

Oren energetisch reinigen met zuivere input

Je kunt je oren ‘energetisch schoonmaken’. Nee, niet met die enge Q-tips, maar door zuivere, schone input te regelen.  Muziek van Bach is zeer geschikt. De heldere structuur in de melodische lijnen en composities zijn zo essentieel in hun karakter, dat ze je helpen je oren op te schonen. Haydn, nog zo een klassieker die daar een kei in is. 

Wil je leren nuances en fraseringen te achterhalen, zorg dan dat je je input op kwaliteit checkt. Liefst een mooie elpee kwaliteit met echt ingespeeld instrumentarium. Even geen spotify of MP3 lijstjes, om de gehele bandbreedte van de muzikale ervaring te benutten je oren te resetten. Je zult merken, het geeft je rust in onrustige tijden waarin de informatie ook via je oren je de hele dag bereikt. 

Meer informatie over eneergtische oorhealing? Stuur me dan een pm!

Share This: