Zet de leerlingen aan het werk

Leerlingen motiveren en aan het werk zetten, is een kunst op zich. En die kunst heb ik mogen leren op de Educatieve Faculteit in Amsterdam.

Ik ga hieronder een voorbeeld geven van 'Helder Instructie Geven' in een een musische les. Ik kies als cursisten pubers tussen 14 en 16 jaar die Musical-les volgen. Op vrijwillige basis. 

De sfeer van de les is op zijn zachtst gezegd 'Slof-Slof'. Ofwel, er is heel erg weinig energie te bespeuren. De motivatie is derhalve ook gelijk aan de sfeer van een vieze regenachtige novemberdag...Dat is het uitgangspunt. 

Workshop, jongeren, pubers

Workshop, jongeren, pubers

Stap 1: Grijp In. Je doet je kunstje om de aandacht te trekken en je vertelt: tot hier en niet verder, we gaan iets anders doen.

Stap 2: ​Je verzameld de hele bende, je zet ze in kleermakerszit / knieeen zittend in een kring. 

Stap 3: ​Your Masterplan: chillen met je billen! je gaat instructie geven. 

De instructie:

Je vertelt dat je ziet en voelt dat de energie slof slof is. En dat je die wilt gebruiken om in een positieve sfeer te komen met elkaar. Dat wordt het lesdoel. Sluit die Deal met de groep. Iets met: Ok? Deal? Gaan jullie erin mee?

Heldere instructie: vertel dat je iedereen straks een plek laat kiezen op de vloer - liggend. Daarna zet je relaxte muziek aan. Zodra die muziek loopt is de oefening begonnen. En jij vertelt dat je vanuit het liggen opdrachten gaat geven die ze letterlijk en ZO LANGZAAM MOGELIJK moeten uitvoeren. De opdrachten zijn simpel en eenvoudige bewegingen. Wanneer de muziek stopt wil je dat een ieder op de vloer gaat zitten, niet meer liggen. Dan geef je opnieuw instructie. 

Oefening deel 1: Muziek gaat aan. Instrueer de bewegingen. Werk naar het hoofd toe. Dus eerst in slomo-beweging een been het andere been, de knie, de andere knie, omdraaien, voeten en knieen ​buigen, handen, ellebogen, arm helemaal bewegen. Bovenlichaam optillen, zoals bij buikspier oefeningen, hoofd optillen, rustig gaan zitten. 

Instructie deel 2: herinner de leerlingen aan het laatste onderdeel terug waar je de les stopte. Vertel dat je nu in hetzelfde slakkentempo zoals zo-even gaat werken aan de passage / muziekstuk of blok in een song waar jullie gestopt zijn. Wanneer het tekst leren betreft: op zijn dodelijk relaxed inprenten. Wanneer het dans betreft: alle bewegingen in slomo beweging herhalen. wanneer het tekst / spel betreft idem. Check of iedereen weet waar je gebleven was - herhaal desnoods kort de instructie die je eerder gaf.

Oefening deel 2: Tel af en laat de oefening plaatsvinden in het rustige slakkentempo dat je al eerder hebt aangekondigd. Doe dat drie keer. En wel zo: de eerste keer wil je dat alle vormen kloppen, de tweede keer vorm en inhoud, de derde keer vorm, inhoud, tekst en placering. 

Oefening deel 3: schroef het tempo op naar ca 60% van wat het moet worden en zijn. Herhaal. Doe dit twee keer. De eerste keer vorm en inhoud goed, de tweede keer het hele plaatje.

Sluit af: kijk of je de groep inmiddels zover mee hebt dat je in een keer naar de volle energie kan  - zo ja doe dat. Zo nee, laat dan de ontspanning even toe en ga naar het volgende onderdeel van je les. ​

Share This: