'Kinderen kunnen geen ademhalingstechniek leren'...Zo vaak gehoord over kleine kinderen die in groepsverband leren zingen. Nix is minder waar. Kleine kinderen kunnen super goed meedoen met ademoefeningen. Je moet ze alleen in een goed verhaal weten te pompen en fluiten....Ja? Gaan er bubbels en bellenblaas ideeën van groeien? Heb je ineens knalblubsekauwgomballen in je mega - musical tas?
Ik deel hier met jou de drie knallende kanjers van ademoefeningen met kinderen die ik jaren met succes heb gebruikt:
- Tover Taart
- Zitten op je billen in de grote kring
- Ssscht! Stilte en nu echt 😉
tip 1 = Taart Taart Tovertaart..... =
Alle kids staan in een kring. Je vertelt dat er in het midden van de kring een hele mooie taart staat. Glazuur, kersjes erop, geconfijte poppetjes en my little ponys van suikergoed en natuurlijk ninja-turtles jellybellie zwaarden en toverstafjes van rozenhout.
Op de taart staan kaarsjes. Er staan er 5. En die gaan we allemaal samen uitblazen op ffffffffffffft. Oke, goed gedaan! En nu is het een feestje van een grotere fee. Kijk maar, alles is nu in het roze. De Fee is 10 jaar oude geworden. etc etc.
Doel 1: kinderen leren op een forse ff klank uit te laten ademen om het einde van hun adem te vinden.
Doel 2: kinderen leren dat als ze een scherpe t aan het einde van de ffffffffffft zetten, ze vanzelf weer inademen.
tip 2 = zitten op je billen in de grote kring..... =
Alle kids zitten in een kring. Je laat zet zitten in kleermakerszit, zodat ze hun billen en onderlijf - ja daarzo - echt voelen. Je vertelt ene mop. Beter nog, je vraagt de grootste grappenmaker een mop te vertellen. Na het gelach en gechiechel vraag je "Waar voelde je nu dat je aan het lachen was?"
Hilariteit alom. Ja echt heus - je voelt het daar ja! Dan laat je de hele bende nep-lachen. En laat ze voelen hoe sterk ze zijn als middenrif en bekkenbodem samen in de stuiter van de lach samenwerken!
Doel 1: kinderen leren dat adem iets is wat je met je lijf doet en niet alleen in de longen.
Doel 2: kinderen verbinding laten voelen tussen middenrif / adem / lach / bekkenbodem.
Doel 3: Kids kracht laten ontwikkelen in het lijf en onderlijf.
tip 3 = Stilte! En nu echt =
Alle kids staan paraat in de kring of frontaal. je vraagt ze het geluid na te doen wanneer de meeter of juf op school wil dat het stil wordt. 'scht'.
En nu hoe het klinkt als het echt wel al een beetje heeeeel erg uit de hand loopt.......'SCHT!'
Nu loopt de meneer door het lokaal en geeft bij wel 5 mensen een dikke vette 'SCHT!'
Doel 1: kinderen leren met de T klank hun middenrif te ontspannen om...
Doel 2: automatisch te leren inademen op een plofklank!