Vorming, Improviseren, Spelen

Vorming, Improviseren, Spelen: de structuur van mijn lessen.

Setting: jongeren en/of kinderen van divers pluimage. VWO en VMBO-Kader zit bij elkaar. Ze hebben geen gemeenschappelijke taal die ze spreken. Ze komen uit oorlogsgebieden. Hun ogen spreken van heldendaden in het klein en leed in het groot. Ze missen hun thuisland en hun families. Ze missen het licht, de warmte van thuis en het subtiel gekruide, warme eten. Heimwee op zijn ergst.

Zo is het in de Welkom School Den Haag.​Welkom School Den Haag

Vorming, Improviseren, Spelen

Arabische Teksten

En mijn Arabisch, Farsisch, Persisch, Syrisch... Dat is op z'n slechts gezegd roestig. En het helpt niet dat ik Duits, Engels, Nederlands, Frans, Spaans en Portugees kan 😉   Het helpt daarentegen WEL, dat ik een knaller van een les-structuur heb. Waardoor ik vanmiddag twee heerlijke dans / beweging / drama / muzieklessen heb gegeven. 

Wat is het geheim nu? Naast de structuur in de les, het meenemen van de leerlingen naar verschillende mindsets. Ja, dit gaat snel. Maar denk maar met me mee. Want als je tot hier gelezen hebt, weet je waarschijnlijk goed waar ik het over heb 😉 

Vorming, Improviseren, Spelen

Dance, Love, Sing, Live...

Vorming (Verover, Omarm, Raak aan en word Maatjes)

Als je woordjes leert voor Frans of Arabisch moet het precies-perfect. Zo ook als je een ritme leert, een vingerzetting op de viool of een drumroffel. Dus de mind-set is een analyse stand waarmee je goed of fout kunt beoordelen. En de oefeningen gaan dus goed of fout en nix ertussen. Dat was lesonderdeel een vandaag. Ritmes tikken, meerdere percussie instrumentjes bespelen, meespelen op tegen en voor de beat.... 

Improviseren (Interesseer, Maak, Probeer...)

Dan moet het juist relaxed en zonder angst om fouten te maken. ​Je mag zelf uit de aangereikte modules kiezen wat je gaat doen. Los van je hoofd, weg van de analyse, en vrij van angst. Vandaag waren dat zelfstandig stukken in het ritme invullen, zelf bewegingen maken en kiezen en uitwerken in de bewegingsoefeningen. 

Spelen (Speel voor je Publiek, Elan en Ludiek)

De opdracht moet nu 'voor zijn echie' en goed. Er is een mini-scene gespeeld op een bazar: hoe koop je iets en hoe ding je af?  En er zijn dieren door de jungle van vluchtelingenwerk en Welkom School gebanjerd - doodeng. En de mindset is hier werken vanuit flow. De oefeningen hebben een kop, midden en staart en je gaat ervoor.  

Het leren werken met deze drie mindsets in het musiche onderwijs heeft me geholpen een aantal impasses te leren doorbreken: ​

  • Begrip opbrengen en snappen waar de 'slof-slof' energie vandaan komt en ze weten om te buigen.  in de stressige tijden in de loop van het schooljaar curriculum
  • Snappen waar de faal-angst vandaan komt om iets niet perfect te kunnen er je het kunt presenteren  / performen
  • Verwachtingen stellen en formuleren als sleutel gebruiken. Resultaat? Succesvol en inhoudelijk bevredigend onderwijs geven! 

Deze drie Mind-Sets zijn de peilers waar mijn ZilverVISmethodiek op gebaseerd is, in de afdeling Online Programma's vind je er meer over! 

Volgende keer over Zenuwachtig zijn en Optreden! En wat dat ​betekent!

Vorming, Improviseren, Spelen - Met een leraar

priest hands

Share This:

3 thoughts on “Vorming, Improviseren, Spelen

  1. Dank je wel voor de reactie Maaike!

    Hier je antwoorden:
    Doel van de lessen: leerlingen in drie concrete opdrachten aan het werk krijgen met muziek/drama/beweging
    Per leeftijdsgroep heb ik de lessen voorbereid. Max grootte is ca 12 kids geweest.

    Ik heb de kinderen aangesproken / aangekeken / voorgedaan met algemene body language. Korte, kraakheldere instructie. Voordoen / Nadoen. Coderingen geven met kleuren, blokjes op de vloer die 1,2,3,4 aangeven in een maat, voordoen etc.

    Sommige van de groteren kunnen ene beetje Engels, anderen niet. Bij de kleintjes was het makkelijker, die kreeg ik zo in de speelse alfa – modus om los te gaan op de JungleBook dieren.

    Ja, ze waren op zeker even weg van de narigheid!

  2. hoi, klinkt veel belovend! Ik ben wel benieuwd naar hoe je les er concreet heeft uitgezien, wat was het doel van je les? hoe je de kinderen hebt aangesproken, of er misschien een vertaler bij was? Met hoeveel zat je in de groep? Hoe lang duurde de les? werk je vanuit een slo-methode en waar wordt naar toegewerkt?
    ben ff benieuwd! En last but not least, heb je de kinderen kunnen laten ontsnappen aan hun zorgen…en ze meegenomen op reis 🙂
    complimenten voor je inzet in ieder geval Carola!

    • Hey – Mijn eerdere reactie is verdwenen! Komt die nog een keer:
      Ik heb als doel gehad de leerlingen speels en ludiek aan het werk te krijgen met muziek. Uit het hoofd, in je hart was het motto.
      Ik heb ‘zonder’ woorden de instructies gedaan, dus werken met voordoen / nadoen en volgen. De groepen waren ca 10 kids groot. De lessen die ik gaf waren ca 40 minuten. Ik heb niet gewerkt vanuit een SLO methodiek, ik heb de zilverVISmethodiek er weer eens op los gelaten 😉 En de kids waren even een half uurtje helemaal los en in hun lijf en uit hun hoofd. Dus mijns inziens een geslaagde opzet! Het meest hilarische vond ik toch wel om mime-achtig een mini-scene te spelen waarbij een verkoper en koper op de bazar een deal gaan sluiten volgens good old afding principe 😉

Comments are closed.