Helder Instructie Geven

Helder Instructie geven – Wat betekent dat?

Stel je voor:

  • Je hebt de allerleukste dans voorbereid van het westerlijk halfrond,
  • De muziek staat op scherp
  • De kinderen kijken vol verwachting naar je op.

Je geeft de instructie van de dans aan de kinderen. Dus moedig begin je, stap voor stap, tel voor tel. De spiegel toont wat jij aan bewegingen voordoet, de kinderen doen braaf na. Copy-paste als leermethode is immer een beproefd concept om iets te leren, toch?

Dansles en Helder Instructie Geven

Dansles en Helder Instructie Geven

Heldere Instructie, hoe kan die je in dit voorbeeld helpen?

Heldere Instructie kan zorgen dat:

  • De kinderen sneller en effectiever de dans leren, zodat ze energie over houden om
  • Sneller toe te komen aan invulling en uitbeelden van de gewilde emoties zodat het
  • Makkelijker is, de focus vast te houden om
  • Te doen wat jij van ze vraagt

Sounds Good?

Dacht ik ook.

Wat je doet met helder instructie geven is: expliciteer je verwachtingen. Stel jezelf de vraag Hoe. Magisch Woord Een voor de Heldere Instructie Generator.

Musical Project en Helder Instructie Geven

Musical Project en Helder Instructie Geven

 

Hoe wil je dat ze de eerste 8 passen doen?

 

Hoe vaak mogen de kinderen erover doen?

 

Hoe wil je dat ze de dans dansen in kleur en intentie?

 

 

 

En daarna vul je heel concreet in:

Ik wil dat jullie deze 8 passen nadoen, terwijl je naar de spiegel kijkt.

We doen het drie keer en dan wil ik dat je de passen na kunt doen. Op vorm.

Vervolgens doen we het nog eens drie keer met de armen er perfect bij. Ook op vorm.

En deze manier van aanleren kan je dan een code geven. ‘Meiden, in de aanleer stand – je weet wel, ik doe voor jullie na en het gaat over de vorm. Nog niet de inhoud!’

Maar, leuk hoor die Heldere Instructie – maar hoe kan ik dat dan gebruiken bij Freestyle Breakdance? Bij Moderne dans? Bij Muziekles? Bij het zingen?
Je kan voor alle podiumkunsten deze Heldere Instructie Generator leren toepassen.

Wil je meer informatie? Ik geef op ma 18 en di 19 April Workshops in een train de trainer format waarin dit onderdeel centraal staat! Ja, speciaal voor docenten dans en docenten muziek.

Hier is de volledige informatie: Programma workshops 18 en 19 april 2016.

 

 

Share This:

Inzingen met Pubers

Inzingen: een van mijn favoriete onderdelen in de les. Relaxt je lichaam voorbereiden op mooves en grooves of juist op hoge tonen…De warming up is het moment om te levellen met je leerling(en).

En bij pubers, dan wil ik van alles weten! Is de spanning in je clubje hoog? Is de les-energie laag? Spelen er drakerige groepsspelletjes? Is iemand verkouden? Zit je in een toetsmoment op school? is iemand verliefd? Inzingen en opwarmen is het moment om dit te Voelen, Isoleren en om vervolgens de les te Sturen. (En guess what – VIS, het Acroniem van mijn ZilverVISmethode stoelt mede hierop.)

Ik zing graag met pubers relaxte en groovy melodietjes om te stem soepel en los te maken. Liefst iets wat makkelijk ligt, waar je weinig fouten mee kan maken en waar je lekker in kan kleuren en knallen.

Deze oefening heb ik van mijn vriend Andrew Apollos geleerd. Koor, Muziek, Pianist en Soul-man tot op het bot. Deze oefening schreef hij voor een Gospelkoor. En ik gebruik hem nog steeds. En wel hierom:

  • De eenvoud van het melodietje
  • De eenvoud in de meerstemmigheid,
  • De verschillende kleuren in de makkelijke tekst: We Are The People Of Soul (The als THEE uitspreken)
  • Fouten maken lukt niet. Alle noten passen in dit muzieksysteem
  • Makkelijk om op te improviseren
  • Makkelijk te spelen: groovy soul  / gospelstijl / poppy stijl
Warming Up, Zingen, Inzingen

Inzingen, voor een optreden? Altijd even doen.

Ik zou zeggen: hop on en doe mee! Hier is de link naar de song door mij ingespeeld. Ik geef twee rondjes vooraf zonder song. Dan zing ik alle melodielijntjes een keer voor, het zijn drie liggingen, daarna kan je los.

Doe je mee? Is L.e.u.K.!

Lekker / Energiek / Uniek / Knallend 😉

Muzikale informatie:

  • Toonsoort: Besm, ladder Besm
  • Beginnoten melodieen: bes/des/ f
  • Stijl: naar keuze pop, gospel, soul

Share This:

Zenuwachtig zijn en optreden

En daar ga je, adem uit, borst op, focus. Je gaat je ding doen. Op een podium - of iets wat daarop lijkt: de kansel in de Kerk 🙂

Je speelt of spreekt voor een teleclass-publiek, cursisten, deelnemers van een cursus of gewoon voor 't publiek in Carnegie Hall.

En in je handen staat stiekum zweet. Het is spannend. Steeds weer.

Ploctones @ Work

Ploctones @ Work

En tot bepaalde hoogte is een stukje spanning en zenuwachtigheid gezond, het maakt dat je extra focust, dat je een extra boost krijgt om te concentreren en om je aandacht te richten. Zweet is je indicator dat je in de juiste spanningsboog opereert van je neurale netwerk. Huh? Ja, je bent energetisch op de juiste plek als je voelt dat je in je lijf reageert met behoefte aan deo 🙂

Wanneer je aan het voorbereiden bent voor de presentatie, het concert of de musical - zorg je dat je je huiswerk gemaakt hebt. Natuurlijk. Je kent je teksten, je weet de passages, je weet de lijnen die je neerzet. Liefst heb je ook het subtekst verhaal en de film in je hoofd - en wat je gaat doen met de vierde wand. Je weet de flow en het tempo, je hebt de overgangen in je gedachten geoefend en je bent energetisch voorbereid. Emoties worden op de juiste wijze gekanaliseerd en gedeeld met 't publiek.

Zenuwachtigheid die voortkomt uit 'huiswerk niet gemaakt' voelt als volgt aan:

Brok in je keel, klam zweet, onrust in je adem, gehaast gevoel, rillingen die je ruggenmerg op en afdalen, onrustige kletsende mind zo van: 'het lukt wel het komt wel goed' en dan: 'Nee, het lukt niet- ik heb niet genoeg gedaan, het is m'n eigen schuld ik leer 't nooit...'

Je zenuwen verdwijnen niet door ademoefeningen te doen en de hele performance zit waarschijnlijk het stress niveau hoog. En de performance is niet comfortabel. Voor jiu en voor t publiek...

Zenuwachtigheid uit de afdeling 'gezonde spanning' voelt zo:

Licht klamme handen, verheugd en vreugdevol gevoel, juich stemming, hogere adem als normaal, behoefte aan bewegen, mentaal de vraag: 'kunnen we nu eindelijk?'.

Naast de degelijke fysieke voorbereidingen de repetities is de mentale voorbereiding ook cruciaal. Wat doe je daar dan precies bij?

Je stelt je het geheel voor. Precies exact super perfect. Waar sta je, waar is de focus van de zaal? Hoe is de akoestiek, waar sta jij waar kom je op waar ga je af. Hoe ziet je publiek eruit waar zitten ze, hoe is het licht en de techniek geregeld, waar zet ik m'n water neer en waar kan ik m'n handtas kwijt. Ook maak je de inhoudelijke kant visueel en filmisch of in je gevoelsbeleving inzichtelijk. Duinwater zie je bij bepaalde passages wat voel je in bepaalde passages wat is je boodschap?

En wanneer je dat allemaal in je hoofd hebt, kan je gaan beginnen aan het echte werk. Wie kondigt je aan, wie af? Zeg je zelf nog iets? Zo ja wat. Waar laat je de microfoon dan achter?

En dan begin het. Je wacht tot je in je innerlijke geheugen de eerste noten voelt en hoort van het te presenteren stuk en dan spring je op de flow en gaat het gebeuren: you're on!

je golft en surft door je performance heen, neemt waardig je applaus in ontvangst en gaat af met een dankbaar gevoel...

En hoe je je energie dan terughaalt daarover volgende keer meer!

Share This:

Vorming, Improviseren, Spelen

Vorming, Improviseren, Spelen: de structuur van mijn lessen.

Setting: jongeren en/of kinderen van divers pluimage. VWO en VMBO-Kader zit bij elkaar. Ze hebben geen gemeenschappelijke taal die ze spreken. Ze komen uit oorlogsgebieden. Hun ogen spreken van heldendaden in het klein en leed in het groot. Ze missen hun thuisland en hun families. Ze missen het licht, de warmte van thuis en het subtiel gekruide, warme eten. Heimwee op zijn ergst.

Zo is het in de Welkom School Den Haag.​Welkom School Den Haag

Vorming, Improviseren, Spelen

Arabische Teksten

En mijn Arabisch, Farsisch, Persisch, Syrisch... Dat is op z'n slechts gezegd roestig. En het helpt niet dat ik Duits, Engels, Nederlands, Frans, Spaans en Portugees kan 😉   Het helpt daarentegen WEL, dat ik een knaller van een les-structuur heb. Waardoor ik vanmiddag twee heerlijke dans / beweging / drama / muzieklessen heb gegeven. 

Wat is het geheim nu? Naast de structuur in de les, het meenemen van de leerlingen naar verschillende mindsets. Ja, dit gaat snel. Maar denk maar met me mee. Want als je tot hier gelezen hebt, weet je waarschijnlijk goed waar ik het over heb 😉 

Vorming, Improviseren, Spelen

Dance, Love, Sing, Live...

Vorming (Verover, Omarm, Raak aan en word Maatjes)

Als je woordjes leert voor Frans of Arabisch moet het precies-perfect. Zo ook als je een ritme leert, een vingerzetting op de viool of een drumroffel. Dus de mind-set is een analyse stand waarmee je goed of fout kunt beoordelen. En de oefeningen gaan dus goed of fout en nix ertussen. Dat was lesonderdeel een vandaag. Ritmes tikken, meerdere percussie instrumentjes bespelen, meespelen op tegen en voor de beat.... 

Improviseren (Interesseer, Maak, Probeer...)

Dan moet het juist relaxed en zonder angst om fouten te maken. ​Je mag zelf uit de aangereikte modules kiezen wat je gaat doen. Los van je hoofd, weg van de analyse, en vrij van angst. Vandaag waren dat zelfstandig stukken in het ritme invullen, zelf bewegingen maken en kiezen en uitwerken in de bewegingsoefeningen. 

Spelen (Speel voor je Publiek, Elan en Ludiek)

De opdracht moet nu 'voor zijn echie' en goed. Er is een mini-scene gespeeld op een bazar: hoe koop je iets en hoe ding je af?  En er zijn dieren door de jungle van vluchtelingenwerk en Welkom School gebanjerd - doodeng. En de mindset is hier werken vanuit flow. De oefeningen hebben een kop, midden en staart en je gaat ervoor.  

Het leren werken met deze drie mindsets in het musiche onderwijs heeft me geholpen een aantal impasses te leren doorbreken: ​

  • Begrip opbrengen en snappen waar de 'slof-slof' energie vandaan komt en ze weten om te buigen.  in de stressige tijden in de loop van het schooljaar curriculum
  • Snappen waar de faal-angst vandaan komt om iets niet perfect te kunnen er je het kunt presenteren  / performen
  • Verwachtingen stellen en formuleren als sleutel gebruiken. Resultaat? Succesvol en inhoudelijk bevredigend onderwijs geven! 

Deze drie Mind-Sets zijn de peilers waar mijn ZilverVISmethodiek op gebaseerd is, in de afdeling Online Programma's vind je er meer over! 

Volgende keer over Zenuwachtig zijn en Optreden! En wat dat ​betekent!

Vorming, Improviseren, Spelen - Met een leraar

priest hands

Share This:

Muziek Studeren

Het is gelukt! Je kind zit erop. Op een instrument. Muziekles.

En nu? In de les gebeurde van alles. En jij was er hoogstwaarschijnlijk niet bij. En thuis moet je kind 'huiswerk' maken. Muziek studeren. Oefenen. Hoe gaat dat? Hier drie tips! Voor je kind en voor jou als ouder!

Muziek studeren op de piano...Herhalen!

#1# Muziek studeren: De kracht van de herhaling. 

Elke dag 10 minuten is een eerste mijlpaal waar je naar toe kan werken. En het is een goed idee om te kiezen wanneer deze 10 minuten dan zijn. S'ochtends? Voor school? S'middags? Bij het thuiskomen? Op het moment dat het eten klaargemaakt word? Na het eten? Voor het slapen gaan? Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wanneer. Maar het is goed om het vast te leggen, in de weekagenda op te nemen of om op het prikbord te plakken. En elke dag is dus elke dag. Ook als oma jarig is, je een feestje hebt, de hockey club een uitje viert of je kat naar de dokter moet. Er is 1 uitzondering. Juist; als je ziek bent. 😉

Muziek studeren - herrie mag!
#2# Muziek Studeren: Afspreken dat je herrie mag maken in rust!​

Leren studeren is ultieme Me-Time ( zie blog: Blog over studeren). Spreek dus af met jezelf als ouder en ook met het kind dat het niet gestoord wordt! Telefoon opnemen, tafeldekken, even komen, tas opruimen, jassen ophangen, huiswerk maken voor iets anders, vriendjes aan de deur om te spelen: bedenk het maar wat er zoal aan afleiding kan komen, NU EVEN NIET. En even is dus 10 minuten en die kan je met een kookwekkertje of telefoontje gewoon laten aftikken. Muziek studeren en leren maken gaat overigens gepaard met herrie. Met tonen en klanken die niet mooi zijn in het begin. Allemaal oordoppen in en geen gezeur over de klank en het volume graag, anders leer je 't nooit. 

Muziek studeren - Alles klaar?

Voorbereiden, Intunen, Starten!

#3# Muziek studeren: Spullen en side-coaching van jou als ouder​

Het is prettig wanneer de spullen voor het studeren en muziekmaken een vaste plek hebben. Dat de vioolkist bijvoorbeeld open ligt en de klem er al op zit. Dat je de dwarsfluit al klaar hebt liggen en kan pakken als je wilt starten. Dat de bladmuziek, schrift, potlood en kookwekker klaar staan. Ordening in spullen maakt dat je meteen kan starten. 

En jij als ouder? Wat kan jij helpen? Wellicht moet je beginnen met het voorlezen van de opdrachten. En is het ook voor jou een nieuwe wereld! Ga dan steeds na, wat de bedoeling is van een opdracht. Koppel die aan een mind-set: Studeren, Improviseren of Spelen. 

En daarover de volgende keer meer. 😉

Share This:

Muziek en Mind

Muziek is abstract, Muziek is een Taal, Muziek is een communicatiemiddel....Weet je, voor deze blog houden we het op: 

MUZIEK IS​

🙂

Pianotoetsen...De muziek zit erin verstopt

Muziek geeft een ingang naar je beeldenlichaam en dromentaal en dat is een heerlijke manier om eens in een les een beetje chillen met je billen gevoel te brengen!

Maar hoe dan? Via je oren en de kracht van de verbeelding!

Mind-Set-Game!

Hieronder drie luisteroefeningen die anders zijn dan anders en een tussending tussen muziek-luisteren, mediteren en mindLESS-ness!

# Muziek en Mind Tip 1 # De Muzikale Reis #

Sommige muziek is heerlijk ‘chaotisch’ in de eerste beleving. Wanneer je langer luistert, en bereidt bent om in het muziekstuk te duiken, dan kan je ervaren dat een in eerste instantie lijkende chaotische ritmiek en opbouw nu juist een enorme structuur kan omvatten die pas na een tijdje hoorbaar en voelbaar wordt. Ik heb hieronder en stuk van György Sándor Ligeti gekozen. Een door en door gestructureerd stuk, met een prachtige opbouw en waarin je heerlijk van de ene naar de andere associatie geslingerd wordt, en de ritmiek steeds veranderd…

Ligeti - Flow Ze!

piano open = mind open?

piano open = mind open?

​# Muziek en Mind Tip 2 # Ritme zonder muziek #

Lichaamsprocessen zijn ritmisch van aard. Kan jij eigen ritmeprocessen bewust navoelen? Weet jij wanneer je lichaam in versnelling gaat of juist vertraging? Ben je je ervan bewust dat je door deze processen beter na te voelen, je ook beter snapt wat de essentie is van ritme. En in het bijzonder van afwezigheid van klank en beat op een bepaald moment. Hoe werkt het: ga rustig zitten zorg dat je stil en kalm aan het werk kunt gaan. Probeer heel duidelijk je eigen ritmes waar te nemen. Begin bij je adem. Hoe loopt deze? Hoog? Laag? Kan je hem helemaal voelen? Kan je hem helemaal volgen? Vervolgens focus op je pols. En je hart. Hoor je deze ritmes? Kan je in je oren bijvoorbeeld je hartslag voelen? Of op een andere plek?

# Muziek en Mind Tip 3 # Wandel door Melodie, Harmonie en Ritme

Kies een muziekstuk met een zeer duidelijke en heldere structuur. Je gaat zitten of liggen. Ontspannen en chillen stand. De muziek gaat aan en je volgt als eerste het toonlandschap. is het Majeur? Mineur? Je kan als docent je leerlingen erdoorheen loodsen. Je volgt de melodie. Kijk of je de lijnen kunt snappen. Of je hersens mee willen. Kan je de volgende noot die komt raden? Aanvoelen komen? Wanneer je een poosje in melodie was, switch je naar de harmonie van het stuk. Hoor je de akkoorden? Welk instrument is prominent aanwezig? Zijn het meerdere? Volg de bewegingen. Volg het tooncentrum. Gaat de akkoorden structuur volgens een patroon? Zijn er herhalingen? Zo stuur je de luisteroefening. 

Volgende keer weer meer over Thuis Muziek Studeren! En wat je als ouder daarin kan betekenen of juist niet ;-)​

Share This:

Muziek leren studeren…Drie tools

Om te excelleren in een vak zijn 10.000 uren nodig. Dat geldt ook voor het musische vak. Dus is het een goed idee om te zorgen dat de pupil die enthousiast en gemotiveerd start met het musische vak, daar goeie Studeer- Tools voor krijgt. Ik geef er hier in tip vorm drie weg. 

Tip 1: Studeren = Focus & Timing

FOCUS

foto: annemieke van der togt

TIMING

Vertel over de spanningsboog waarin je mind gefocused en in analysestand werkt. Dat is namelijk maximaal 7 minuten. Daarna heb je een break nodig. Beroemd voorbeeld: de Suzuki Methode gaat uit van units van 10 minuten waarin kinderen aan het werk gaan om muziek te studeren.

7 Minuten is trouwens hartstikke lang. Daarin kan ​je echt heel vaak een loopje herhalen, een spieroefening doen, een passage op orde krijgen of een couplet uit je hoofd leren. Leg dit uit en vertel dat het dus nuttig is om een klokje in de buurt te hebben als je studeert!

Tip 2: Studeren = Me-Time

Studeren

Me Time

Weinig mensen realiseren het zich, maar studeren is een moment waar je ongebreideld aandacht aan jezelf besteed en met jezelf besteed. ​Wanneer dit besef doordringt, is het makkelijk om ruimte te creëren voor jezelf. 

En om te vragen of je niet gestoord wordt als je bezig bent. Dus geen telefoon opnemen, gene afwas doen of wiskunde sommen uitleggen tegelijk.

Tip 3: Studeren = verschillende Mind Sets​

Set....

Different...

Wanneer je een etude speelt, moet het superperfect. Wanneer je een improvisatie doet gaat het om de flow, de energie en het verkennen van je beeldentaal in muzikale zin. 

En wanneer je een Muziekstuk van kop tot staart leert? Dan is de mindset weer anders.

Geef je leerling deze kennis mee. Dan wordt studeren leuk en een spannende onderneming en geen struggle!​
Binnenkort meer over mindset en muziek! En...In mijn online trainingsprogramma "Love Your Pupils" nog veel meer tips en kunde om je leerling als Pro te coachen en het musische vak bij te brengen!

Share This:

Gratis Webinar

Drie sleutels om je lessen soepeler te laten verlopen, je leerlingen beter huiswerk te laten maken en jezelf serieuzer te nemen als musisch docent!

Het webinar is inmiddels geweest – je kan je hier aanmelden voor mijn tips & truuks E-zine. Dan houd ik je op de hoogte van alle ontwikkelingen!

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht

Telefoonnummer

Dag lief mens (verplicht)

Share This:

Drie keer is scheepsrecht…

Alle goede dingen zijn drie, zo ook als je lesgeeft. We hebben dan namelijk jij als docent, je leerling en als het goed is een fijne en prettige energie die over en weer vliegt! Ziet de les in energetische termen er bij jou meer uit als het onderstaand plaatje? Doe dan de check voor 'Drie keer is Scheepsrecht'!

orde houden

Dan is er werk aan de winkel. Voor jou als docent. Want dat is het ding wat je kunt veranderen, die leerling of leerlingen namelijk niet. 

Ik ga je hier de eerste tip geven die werkt. Gegarandeerd. Uitgetest en uitgeprobeerd door ​velen die je voor gingen in het schone land der Educatie. En ik geef een voorbeeld. Komt die: 

1) Wat VERWACHT jij van je leerling. En hoe maak je dat duidelijk en leg je dat in Jip en Janneke taal uit? ​

Voorbeeld: je hebt in de musical klas scene 1 uitgewerkt. Je wilt dat de volgende les deze scene 'gespeeld' wordt en ze zonder tekstboek in handen de scene spelen. 

Geef je als bijbehorende instructie: 'leer scene 1'  - dan is dat niet genoeg. Ja ja ja... ik weet het, het wordt 'al 100 jaar zo gedaan' op de opleidingen, en we hebben het 'allemaal zo moeten leren' en het 'is nou eenmaal onderdeel van het vak dat je dan weet wat er bedoeld word'. Ik ging een tip geven toch? Dat je deze discussies NIET meer hoeft te voeren. En ik geef het je op een briefje, iedereen die PABO of een andersinds pedagogische achtergrond heeft, kent deze truuck al lang.  

De truuk is dat je expliciet maakt WAT je verwachtingen zijn. Huh? Ja. Precies beschrijven, alsof je als een regisseur zegt hoe je het wilt hebben, wat de bedoeling is. In het bovenstaande geval: 

Oplossing: # Leer je eigen tekst van scene 1 zo uit je hoofd, dat je meteen kan aansluiten op de laatste 3 woorden van je voorganger. ​Het moet zo soepel, dat ik geen hakkels hoor. Ook wil ik dat de aanwijzingen die in het tekstboekje staan meegenomen worden. Dus als er schreeuwend staat hoor ik je dat doen. Ja, tijdens het oefenen op de vloer. Verder weet je dat je klaar bent met repeteren, als het je lukt om drie keer achter elkaar de teksten te reproduceren wanneer je moeder/ vader iemand anders je overhoord. 

Probeer het maar uit. Meteen. Vanmiddag. En laat me weten hoe het ging!

Tip 2 😉 Met een voorbeeld. 

De concentratie is bagger. Sorry voor het woord, er is geen andere omschrijving. Nee het helpt ook niet dat het vrijdagmiddag is, maar ja, les is les toch? Je wilt per se dat passage x uit het stuk goed gezongen/ gefloten / gespeeld word. En je krijgt het niet voor de bakker. Er wordt geslonst, gelanterfantert en je voelt dat je in de maling wordt genomen.  

Oplossing: drie keer is scheepsrecht.

Je legt de les stil. Je zegt dat je voelt dat er gelanterfantert wordt en dat je in de maling genomen wordt. En je kijkt ze recht in de oogjes. En dan ga je erin mee. "Ik begrijp dat het moeilijk is op vrijdagmiddag." Je snapt dat je er dan niet mega veel zin in hebt. Dus. Nu voor eens en voor altijd - regelen die passage. Over 5 minuten zit die geramd. Bij iedereen. Alles wat je vraagt is drie keer superperfecte concentratie achterelkaar. En daarna mogen ze voor broodje pudding spelen. 

Je herhaalt de passage nu in slakkentempo. En wel mega langzaam. Zo langzaam dat ze er van moeten lachen. Dat is het juiste tempo. Nu moet het drie keer superperfect. In dat tempo. Haalbaar? Ja. Gedaan? Ja. NOg twee minuten te gaan. Nu in superperfect tempo. Niet sjoemelen, het moet goed. En het moet beginnen op een uitademing. One more minute to go. Het gaat drie keer perfect. En los en weg is de concentratie. Maar de passage zit. 

Krijg jij nu van mij tip 3 😉

Ze hangen. Als een zak zout. De energie is vreselijk en je hebt het gevoel dat je aan een dood paard trekt. Zelfs de eigen keuzen, die als leuk werden aangemerkt, vallen dood in de opdrachten. Energielevel min 80.

En jij staat je kapot te werken. Je kletst tegen een muur en er gebeurd nix. Je wilt niet verder en je weet niet hoe je dit moet doorbreken. 

Oplossing: Laat de leerling voor je werken.

> Huh? Maar ze doen nix! > Klopt. Want jij doet vanalles. Lekker makkelijk voor ze. 

Ik zeg het nog een keer: Laat de Leerling voor je werken. En jij? Jij doet een stap terug. Je stapt uit het centrum van de aandacht en gaat dat verleggen naar je hangende hangbuikzwijntjes die er geen zin in hebben. Door ze wat te laten DOEN! En door de eis te stellen dat het zichtbaar wordt, wat ze aan het doen zijn. En concreet. Volgens good old SMART principe. 

Meer weten? Vrijdag de concrete uitwerking!!!​

Tchau!​

Share This: